esmaspäev, 2. veebruar 2015

Nipinurk: Kiire elutempoga inimese päästerõngas - toidu ettevalmistamine!




Kiire elutempo juures pole kellelgi aega pliidi ees istuda ning pidevalt tervislikku toitu vaaritada, see ei tähenda, et peaks sööma valimatult ebatervislikke toite, lihtsalt sellepärast, et see on kiire ning ei pea ise vaeva nägema. 

Selleks, et kiire nädala sees siiski tervislikult süüa olen mina hakanud kasutama nippi - söögi ettevalmistamist! Nimelt valmistan lõuna/õhtusöögi korrad pühapäeval terveks nädalaks ette ning säilitan need säilituskarpides külmkapis, et oleks lihtne hommikul kiiruga kotti pista. 

Paljud on pahuksis ka sellega, et ei viitsi hommikul nii vara ärgata, et putru keeta, selleks on välja mõeldud ka nn overnight oats ehk siis üleöö kaerahelbed. Nende valmistamine on imelihtne: Sega eelneval õhtul kearahelbed maitsestamata jogurti, tavalise jogurtiga või piimaga ning pane külmkappi. Hommikul lihtsalt tee külmkapp lahti ning võta puder välja ning söö :)




Kõiki söögikordi saab ettevalmistada, see on lihtne, peab teadma vaid paari põhilist nippi :


1. Valmista suures koguses ette vaid seda, mida juba kindlalt teha oskad, ära proovi uut retsepti, arvesta selleda, et kui see välja ei kuku, pead terve nädal otsa seda sööma!!

2. Vali üks-kaks päeva nädalas millal keskendud toidu ettevalmistamisele.. üks võiks olla näiteks pühapäeval, siis valmistad ette lõuna + mis iganes toidukorra terveks nädalaks.. 

3. Söögi ettevalmistamine ei tähenda vaid riisi/tatra keetmist ning liha praadimist... Võid ettevalmistada ka porgandilõigud, paprikalõigud või mis iganes snäkid, et need oleksid alati võtta kui nälg näpistab ning kommi, shokolaadi ja muu kiire ebatervisliku snäki näksimise võimalus väheneb ;) 




Kuidas ma söögikordi ettevalmistan?


Kõigepealt koostan ma plaani, mida nädala sees söön ning käin sisseoste tegemas. 



Seejärel hakkab vaaritamine pihta :p  Keedan riisi/tatra valmis, praen/küpsetan ahjus kana/kala ning hakin köögivilju, mida salatiks teha või keedan juurvilju. 



Siis kaalun ma kogused ära ning jagan päevade arvuga ning jaotan söögi säilituskarpidesse ära. Seejärel lasen toidul laual seista kuni see on maha jahtunud ning siis panen külmkappi.





Hommikul võtan külmkapist, lisan veel kiirelt midagi, mida pole vaja ette valmistada (nt. Leiva, maitsestamata jogurti või mis iganes muu asja) ning panen oma lõuna kotti... Nii lihtne see ongi!!  



KKK: Kust selliseid eraldusega säilituskarpe müüakse?


Neid leiab köögitarvete poodidest kuid ilmselt ka suurematest poodidest nagu rimi, prisma, maksimarket.. Mina ostsin enda omad selverist ;) 

Miks ma ise ettevalmistan ning koolitoitu ei söö?


Asi on selles, et kui ma olen toidu ise valmistanud, siis ma ka tean, mida see sisaldab, koolitoitu on lisatud toiduaineid mida mina ei tarbi ja võibolla liiga palju soola/õli. Valmistades toidu ise, oman selle üle ise kontrolli! 


Kas toit tõesti säilib nii kaua?


Oleneb mida valmistad, mõni asi säilib kauem, mõni asi vähem.. Ise pead arvestama, et kui valmistad midagi, mis vähem säilib, pead seda vähesemateks päevadeks ettevalmistama, sest muidu see läheb lihtsalt halvaks.. Kuid enamjaolt säilivad toidud üpris hästi, mina pole veel mürgitusse ära surnud :D 


Kas toit nätskeks või vesiseks ei lähe?


Minul pole läinud, oleneb jällegi mida Sa ettevalmistad.. Kogemustest õpib, katseta enda toitude peal järgi ja saa teada, kui see toit läkski nätskeks, siis valmista ette mõni muu roog, mis ei läheks, võimalusi on palju!


Kas seda süüakse siis külmalt?


Jah, mina tõesti söön külma lõunat koolis, sest pole kuskil soojaks teha (vähemalt ma pole uurinud seda asja). Algul oli tõesti harjumatu ning krimpsutasin külmadele juurikatele ja riisile mõeldes nina, kuid see asi pole nii hull!! Kõigega harjub ära ning tegelikult on see väga maitsev ja mis peamine – tervislik! Mina pooldan tervislikku toitu ning valin selle, olgu see siis nii külm kui tahes!

Võibolla on Sul kuskil võimalus toitu soojendada, selle peaksid ise välja uurima, kui tahad sooja lõunat süüa :)


Kus toitu hoida?


Vot see on juba raskem küsimus.. See oleneb sellest, kas käid tööl või koolis või ka sellest, kuhu Sa söögi kaasa võtad. Kindlasti peaks arvestama toidu tegemisel sellega, kus seda hoiadma hakkad, et see siis näiteks soojas seistes halvaks ei läheks. 

Kindlasti on koolis söökla või kohvik, kus on olemas ka külmik ning küsija suu pihta ei lööda - uuri, kas saaksid oma toitu näiteks seal külmikus hoida. Kui see variant puudub, siis hoia seda kuskil, kus on jahedam. 


Mida valmistada?


Variante on palju. Internet on täis erinevaid häid retsepte, kuid põhiliselt valmistan mina kooliks siiski riisi/tatart ning kana/kala koos juurviljadega. 

Vali omale lõunaks midagi, mis sisaldaks valku, süsivesikuid, juurvilju, retsepte ning erinevaid võimalusi kuidas neid valmistada on palju, pane oma peake tööle või kasuta retsepte!

Inspiratsiooni saab google piltidelt kaa:











Mida Sulle meeldib lõunaks süüa?

Maris

3 kommentaari:

  1. Hei! Tahtsin küsida, et mis koti sisse sa oma lõuna kooli kaasa võtmiseks koos karbiga paned? :)

    VastaKustuta
  2. Väga hea postitus, just pean hakkama nädalavahetuseks toitu ette tegema, nüüd kõik näpunäited olemas ja ei peagi otsingumootoreid kasutama.
    Aitäh! :)

    VastaKustuta
  3. Väga head nipid ja trikid. Kas alguses oli imelik ka? Mul õnneks aega on küllaga ja esimene mõte postitust lugedes oli, et kolmapäeval sa sööd pms vana toitu mis on külm. Ma hetkel just avastanud endale trenni ja tervisliku toitumise. Jalg kipsis ja puhkust töötl aprilli lõpuni, nii et aega on aga peale seda peaks tööle hakkama ka vist toitu kaasa võtma. Meil õnneks on seal kööginurk kus potid/pannid jne, sest mikrokas on mu tervislikul teekonnal ainult tolmu kogujaks saanud.
    Sinu teekond aga üldiselt on väga inspireeriv(Y) Oled tubli, töökas, ilus ja tragi.

    Sibille
    p2tud.wordpress.com

    VastaKustuta